RAMAI murid yang berasa tertekan apabila menerima sesuatu tugasan daripada guru masing-masing. Mereka menganggap tugasan itu sebagai satu bebanan yang akan mengganggu masa belajar dan jadual ulang kaji yang telah ditetapkan. Tugasan sekolah - ada yang menamakannya sebagai kerja sekolah atau kerja rumah - adalah salah satu bentuk penilaian formatif yang bertujuan mengukur sejauh mana pemahaman murid terhadap topik yang diajar oleh guru. Ia juga merupakan satu kesinambungan pengajaran guru di sekolah dengan pembelajaran murid di rumah. Kebiasaannya tugasan ini lebih mirip kepada soalan pendek atau pencarian maklumat dalam proses penyelesaian masalah yang dipelajari pada ketika itu. Dalam hal ini tugasan sekolah harus dilaksanakan tanpa bertangguh-tangguh kerana ia merupakan salah satu strategi mengulang kaji topik pelajaran harian sebelum melangkah ke topik yang lain. Kegagalan memahami topik tersebut akan menjejas pula kepada pemahaman topik yang berikutnya. Jika keadaan ini berlaku secara berterusan maka berkemungkinan besar murid-murid akan menjadi hilang tumpuan dan ketinggalan ketika belajar kerana tidak dapat memahami apa yang diajar oleh guru. Justeru, beberapa langkah berikut harus dibuat untuk memastikan tugasan dapat dibereskan dengan sempurna dan berkesan.
Ia tidak boleh disalin secara terus sebagai jawapan. Murid-murid harus berfikir dengan cara menggabung dan menganalisis perkaitan antara maklumat-maklumat tersebut sama ada dalam bentuk teks, gambar, carta ataupun lakaran grafik untuk disesuaikan dengan kehendak soalan dan kemudiannya barulah ditulis jawapannya.
Semoga segala tugasan yang diberikan oleh guru mampu memantapkan lagi pemahaman murid terhadap pelajaran harian serta beroleh kejayaan. Kredit : ADAP |
Blog Ini Hanya Memaparkan Laporan Aktiviti SMK Jengka 10 DanPerkara Yang Berkaitan Dengan PendidikanSahaja. Editor Tidak Bertanggungjawab Terhadap Sebarang Salah Laku Dalam Blog Ini.
SELAMAT DATANG
PAPAN KENYATAAN
TARIKH PEPERIKSAAN
Wednesday, July 20, 2011
Tip Peperiksaan 8
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment